شما اینجا هستید: رهنامه پژوهش » آرشیو مجلات / ش 9 » گزارشی از فعالیت های مدرسه علمیه امام صادق (ع) قزوین

 

دارالقرآن مدرسه

با وجود اينکه در حوزه‌ها به قرآن توجه کافي صورت نمي‌گيرد، مدرسه برنامه‌هاي بسياري در جهت ارتباط با قرآن و بهره‌مندي از الفاظ و معاني قرآن را پي گرفته است.

ـ برگزاري کلاس‌هاي تخصصي در رشته‌هاي گوناگون قرآني و ارزيابي مستمر وضعيت قرآني طلاب، ديدار با بزرگان قرآني، برگزاري مسابقات حوزوي در رشته‌هاي مختلف، تشکيل گروه تواشيح و ابتهال‌خواني، اجراي زنده قرائت قرآن و اذان در اوقات نماز، طرح تلاوت قرآن در حجره‌ها به صورت گروهي، برنامه شخصي تلاوت روزانه طلاب، برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي، تشکيل گروه تحقيقات قرآني، برگزاري نشست‌هاي عمومي تلاوت قرآن در مسجد و آزمون صحت قرائت نماز از جمله اين برنامه‌هاست.

توجه به قرآن، تأثير ويژه‌اي در زندگي طلاب و توفيقات علمي و عملي آنان دارد. از اين رو، بايد محور اصلي فعاليت مدارس علميه قرار بگيرد. فعاليت‌هاي قرآني در اين مدرسه، جزو محوري‌ترين فعاليت‌ها به شمار مي‌آيد.

امور آموزش

معاونت آموزش اين مدرسه، علاوه بر امور معمول در ديگر مدارس، به انجام اين برنامه ها نيز مبادرت کرده است:

1ـ امتحان هفتگي

استمرار در آزمون در تثبيت علم تأثير فراواني دارد. از اين رو، مدرسه براي واداشتن طلاب به تلاش بيشتر و حفظ آمادگي آنان و جديت در تحصيل و تمييز طلاب فعال و غير فعال، از پايه‌هاي يک الي سه، هر دو هفته يک‌بار با حضور استادان، با تعيين محدوده، امتحان مي‌گيرد.نمرات اين امتحان پس از تصحيح اوراق در پرونده ويژه‌اي، در فرم‌هاي مربوطه، ثبت و ضبط مي‌شود و در صورت لزوم، به طلابي که نمرات پايين دارند و از نظر درسي ضعيف باشند، تذکر داده مي‌شود.

2ـ برگزاري جلسات استادان

برگزاري و تشکيل جلسه استادان مدرسه، از امور مهم در زمينه آموزش است. اين کار به منظور تبادل آرا و رفع مشکلات آموزشي و تربيتي طلاب انجام مي‌گيرد. حدوداً هر بيست روز يکبار، جلسه‌اي با حضور بيشتر استادان برگزار مي‌شود و دبير جلسه با انتخاب موضوع، از استادان دعوت مي‌کند، سپس نظر استادان مکتوب مي‌شود و خروجي آن به اطلاع همه استادان مي‌رسد و مواردي که قابليت اجرا داشته باشد، در دستور کار مديريت مدرسه قرار مي‌گيرد. اين جلسه در تشخيص مشکلات فردي و عمومي طلاب، رفع مشکلات مديريتي، آموزشي، پژوهشي مدرسه، هماهنگي برنامه‌ها و عدم تداخل آنها، هماهنگي استادان و ارتقاي سطح کيفي آموزش، تأثير بسزايي دارد. در مجموع مي‌توان گفت که اين جلسه بسيار پربرکت و پر فايده است.

3ـ جلسه اوليا

در آغاز سال تحصيلي،به ويژه براي ورودي‌ها، اولياي آنان براي حضور در جلسه اوليا دعوت مي‌شوند. اين جلسه در يک نيم روز (پيش از ظهر) برگزار مي‌شود و با اقامه نماز و صرف ناهار به پايان مي‌رسد.

در طول برگزاري جلسه، از ديدگاه مسئولان حوزه و در رأس آنها نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه محبوب شهر قزوين، حضرت آيت‌الله باريک‌بين(حفظه‌الله) و استادان برجسته و مديريت مدرسه جهت ارتقاي آگاهي و اطلاعات اوليه در زمينه تحصيل در حوزه علميه و روش‌هاي متداول، استفاده، و از اوليا خواسته مي‌شود تا در ابعاد مختلف آموزشي و تربيتي، مدرسه را در رشد فرزندانشان کمک کنند. با توجه به برگزاري چند مورد از اين جلسات و کسب تجربه و فوايد آن، به نظر مي‌رسد اين جلسه را مي‌شود به ديگر پايه‌ها، شيوع داد و از اولياي آنان نيز دعوت کرد.

فعاليت‌هاي معاونت پژوهش

پرداختن به پژوهش و لوازم آن، جزو مسائل مهم در هر مدرسه علميه است و از ديرباز مديريت مدرسه، به اين امر مهم در مدرسه امام صادق (ع) قزوين، اهتمام و توجه ويژه‌اي داشته است تا اينکه در آذرماه سال 1387، با حضور جناب حجت‌الاسلام والمسلمين عماد، معاونت محترم پژوهش حوزه‌هاي علميه و هيئت همراه به قزوين، معاونت پژوهش مدرسه راه‌اندازي شد و فعاليت‌هاي خود را آغاز کرد که به ‌طور اجمالي، مهم‌ترين برنامه‌ها و فعاليت‌هاي معاونت پژوهش مدرسه را بيان مي‌کنيم:

اجرای تحقیق سالانه طلاب، یکی از مهمترین فعالیت های معاونت پژوهش مدرسه است که در سال های گذشته نیز انجام می شد.

1ـ پژوهش، مقوله‌اي ديربازده است و پرداختن به آن، بدون توجه به پيش‌نيازهاي پژوهش، چندان مفيد نخواهد بود. از اين رو، در معاونت پژوهش، دو جزوه درسي تأليف شد؛ يکي به نام روش تحصيل که به موضوع‌هاي مهم و ضروري براي طلاب از قبيل لزوم برنامه‌ريزي، ضرورت مباحثه و شيوه‌هاي صحيح و علمي آن، روش مطالعه و آداب و آفات آن، مباحثي درباره تغذيه سالم و استراحت و… پرداخته شده است، و ديگري جزوه‌اي به عنوان روش تحقيق که موضوعات امر پژوهش، مانند آشنايي با منابع تحقيق، شيوه فيش‌نويسي، درست‌نويسي، خوانانويسي، تهيه طرح پژوهشي و… است.

اين دو جزوه هر سال در پايه‌هاي دوم و سوم، در مدرسه تدريس مي‌شود و اثر مثبت خوبي هم براي طلاب داشته است.

2ـ با توجه به مصوبه معاونت پژوهش حوزه علميه قم، مبني بر تشکيل کانون‌هاي علمي در مدارس، مديريت مدرسه در اين زمينه نيز کار خوبي انجام داده است، چون طلاب مدرسه در سطح مقدمات يعني پايه‌هاي اول تا چهارم هستند، در اين مدرسه گروه علمي يا همان کانون علمي ادبيات عرب شکل گرفته، و برنامه آن در حال انسجام و تکميل شدن است.

3ـ شکل‌گيري نشريه صراط انديشه در معاونت پژوهش مدرسه، از کارهاي خوب به شمار مي‌آيد. ابتدا اين نشريه به صورت دو ماه‌نامه منتشر مي‌شد که بعدها با توجه به مصوبه معاونت پژوهش قم، به صورت فصل‌نامه انتشار مي‌يابد که تاکنون شش شماره منتشر شده و شماره هفتم آن نيز در حال طراحي و آماده‌سازي است. گفتني است که نشريه امام صادق (ع) جزو چهار نشريه معاونان پژوهش سراسر کشور است که توفيق دريافت مجوز دائمي را دارند که بحمدالله اين نشريه مورد توجه عزيزان قم نيز قرار گرفته است.

از ابتدا رويکرد نشريه صراط انديشه ـ که از سوي معاونت پژوهش مدرسه امام صادق منتشر مي‌شود ـ اين بوده است که طلاب محترم در آن نقش‌آفريني کنند. بنابراين، از شروع به کار فعاليت نشريه و اعلام فراخوان دريافت مقالات، طلاب آثار خود را به هيئت تحريريه مجله ارائه مي‌دهند. موضوعات نشريه بيشتر درباره مسائل علمي و دروس مربوط به ايام تحصيل و بررسي مسائل اخلاقي و آشنايي با شخصيت‌هاي علمي و فرزانگان حوزه و هم‌چنين معرفي طلاب ممتاز درسي و پژوهشي با انجام مصاحبه با آنان است. در ضمن اين نشريه به برخي مدارس کشور نيز ارسال مي‌شود.

4ـ اجراي تحقيق سالانه طلاب، يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي معاونت پژوهش مدرسه است که در سال‌هاي گذشته نيز انجام مي‌شد. بدين صورت که طلاب از اول سال تحصيلي، طبق اعلام معاونت پژوهش، در يک فرايند زماني مراجعه مي‌کردند و موضوعي درسي و غير درسي را ـ که مرتبط با علوم اسلامي است ـ برمي‌گزينند و با هماهنگي معاونت پژوهش و زيرنظر يکي از استادان مدرسه، به عنوان استاد راهنما، تحقيقي را پي‌گيري مي‌کنند و به نتيجه مي‌رسانند. در طول اين دوره، با مراجعه به استاد راهنما، کاستي‌ها و اشکال‌هاي کار معلوم و مشخص، و با ارجاع دوباره استاد به طلبه، براي حل نواقص و تکميل آن، نمره استاد مربوطه داده مي‌شد.

5ـ مدرسه علميه امام صادق (ع) اردوهاي بسياري را تدارک ديده، که معاونت پژوهش هم در اين‌زمينه اردوهايي داشته است که مي‌توان به اردوي سه روزه به شهر مقدس قم اشاره کرد که در اين اردوي علمي، يک دوره کارگاه آشنايي با نرم‌افزارهاي علوم اسلامي در اداره امور پژوهشي طلاب برگزار شد.

6ـ در هر سال تحصيلي، در هفته پژوهش، از پژوهشگران نمونه معاونت پژوهش مدرسه،در حد توان تجليل مي‌شود.اين مراسم به صورت دقيق و علمي، برگزار، و جوايز نفيسي به طلاب پژوهشگر اهدا شده است.

7ـ معاونت پژوهش مدرسه براي فراخوان جشنواره علامه حلي،هر سال آثار و مقالات را به صورت هماهنگ و يکجا براي دبيرخانه جشنواره ارسال مي‌کند که در جشنواره اول، برخي طلاب قزوين رتبه آوردند و در دومين و سومين جشنواره، با وجود آنکه از مدرسه امام صادق (ع) کسي رتبه‌اي نياورد، ولي به گفته عزيزان دست‌اندرکار جشنواره، همه آثار ارسالي قزوين،به مرحله دوم راه يافت که اين موفقيت خوبي به شمار مي‌آيد.

8ـ مدرسه کتابخانه‌اي با مساحت تقريباً 120 متر مربع و حدود هفت هزار جلد کتاب دارد که کتابخانه به صورت قفسه باز اداره مي‌شود و طلاب محترم از آن استفاده مي‌کنند.

فعاليت واحد مشاوره مدرسه

1ـ برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي مشاوران مدارس علمي استان قزوين:

ـ يک کارگاه دو روزه در دفتر پاسخ‌گويي به سؤالات ديني حوزه قزوين

ـ يک کارگاه دو روزه براي طلاب حوزه استان زنجان

ـ يک کارگاه يک هفته‌اي براي طلاب حوزه علميه بناب و چند جلسه آموزشي

2ـ برگزاري کلاس‌هاي مشاوره براي طلاب مدرسه امام صادق (ع) و پرداختن به مسائل و مشکلات تحصيلي، اخلاقي، رواني و اجتماعي طلاب

3ـ مشاوره فردي براي طلاب به صورت فردي در اتاق مشاوره و مدرسه

4ـ مراجعات والدين و خانواده‌هاي طلاب براي مشاوره جهت حل مشکلات تحصيلي و غيره

5ـ انجام مصاحبه پذيرش (هوش و استعداد و انگيزه تحصيلي) و گرفتن تست‌هاي سلامت رواني و سلامت معنوي از طلاب تازه‌وارد

6ـ انجام تست‌هاي روان‌سنجي لازم و روان درماني براي مراجعان

در ضمن مشاوران مدرسه، از دانش‌آموختگان مرکز مشاوره قم و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) هستند.

پاسخ دهید: