شما اینجا هستید: رهنامه پژوهش » آرشیو مجلات / ش 15+16 » رنج سال های دور
رنج سال های دور | محمدحسین فروغی
434 بازدید

از مجلدات وسائل الشيعه به تصحيح علامه که بگذريم تنها هشت عنوان از هفده عنوان کتاب و رساله اي که به قلم علامه به يادگار مانده، تا کنون منتشر شده است. غالب کتابهاي منتشر شده به زبان عربي، پس از مدتي توسط بزرگان و برجستگان حوزوي و غيرحوزوي به فارسي نيز ترجمه شده است. آنچه در ادامه مي‌خوانيد عناوين مجموعه کتبي است که از علامه اميني برجاي مانده است.

شهداء الفضيلة؛ اين کتاب در بردارنده شرح زندگي علماء شهيدِ شيعه از قرن چهارم به بعد است. علمايي که جان خود را براي اعتلاي فرهنگ تشيع و اهلبيت فدا کرده اند. اين کتاب در سال 1355هـ . ق در نجف اشرف منتشر شده است.

تفسير فاتحه الکتاب؛ اين کتاب در دو بخش تنظيم شده است: بخش اول به تفسير سوره حمد اختصاص دارد. علامه در بخش دوم، بر اساس سوره حمد و با استفاده از روايات مأثوره، مباحث کلامي اعم از توحيد، قضاء و قدر، جبر و تفويض به طور تحليلي مورد بررسي قرار مي‌دهد.اين کتاب در سال 1395هـ . ق در تهران منتشر شده است.

تحقيق و تعليق کامل الزيارات؛ تصحيح کتاب کامل الزيارات ابن قولويه (م367) که يکي از معتبرترين متون زيارات است را علامه اميني در سال 1356ه.ق در نجف منتشر کرد.

أدب الزائر لمن يمم الحائر؛ اين کتاب که به طور موجز و به اختصار آداب زائر حريم حرم سيدالشهداء را بيان مي‌کند در سال 1362ه.ق در نجف به طبع رسيده است.

سيرتنا و سنتنا سيرة نبينا و سنته‏؛ اين کتاب شرح گفتگوي مرحوم علامه در شهر حلب پيرامون ولايت و محبت خاندان ولايت و با موضوعاتي چون اقامه عزاء براي سيدالشهداء و سجده بر تربت حسين عليه السلام و … در سال 1362ه.ق در نجف به چاپ رسيده است.

الغدير في الکتاب و السنه و الأدب؛ اين کتاب که کارنامه علمي و ثمره حيات علمي و عملي علامه محسوب مي‌شود در سال 1364 ه.ق در نه جلد و در سال 1378 ه.ق در يازده جلد در نجف و بيروت به چاپ رسيده است.

المقاصد العَليّه؛ اين کتاب حاوي تفسير چهار آيات تفسير آيه «قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْن‏»[1]، «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ‏ مِنْ بَني‏ آدَمَ »[2]«وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَة»[3]،«وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏»[4] که به دليل عدم وجود مقدمه ومؤخره تاريخ تأليف آن معلوم نيست.با اين حال با استفاده از تاريخ هاي موجود در متن کتاب بايد آن را مربوط به سال1353ه.ق به بعد دانست. اين کتاب به تصحيح محقق طباطبايي در سال 1392ه.ش  و از سوي بنياد محقق طباطبايي به طبع رسيده است.

ثمرات الأسفار الي الأقطار؛ اين کتاب که حاوي يادداشتهاي مرحوم علامه اميني از کتب خطي کتابخانه هاي هند و سوريه مي‌باشد تا سالهاي اخير به صورت خطي در کتابخانه اميرالمؤمنين عليه السلام نجف نگهداري مي‌شد که در سال 1382ه.ش و توسط مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامي خريداري و پس از تصحيح در چهار جلد با عنوان تکمله الغدير همراه با مجموعه موسوعه الغدير منتشر شد.

کتابهاي منتشر نشده عبارتند از:

العترة الطاهرة في الکتاب العزيز؛ اين کتاب حاوي آياتي است که درباره اهل بيت نازل شده است.در اين کتاب، نصوص علماي تفسير، حديث و کلام پيرامون آيات مطرح شده و بررسي مي‌شود. اين کتاب در بحث «مسند المناقب و مرسلها» در ادامه مجلدات الغدير که تا کنون منتشر نگرديده تلفيق شده است.

رياض الانس؛ اين کتاب در دو جلد 700 و 1012 صفحه اي گزيده هاي تفسير، حديث، تاريخ و کلام را به شکل کشکول در خود دارد.

اين کتاب شرح زندگاني 234 نفر از علما و ادباي آذربايجان مي‌باشد. کتاب به ترتيب حروف الفبا تنظيم يافته و از ابراهيم بن ابي الفتح زنجاني شروع و با عزالدين يوسف بن حسن تبريزي حلاوي پايان مي‌يابد.

*  رساله در حقيقت زيارات (در پاسخ علماي پاکستان)

*  رساله در علم درايه

*  رساله اي درباره  نيت

*  اعلام الأنام في معرفه الملک العلام

*  حاشيه بر رسائل شيخ انصاري

*  حاشيه بر مکاسب شيخ انصاري[5]

 

پی نوشت ها:

[1]. غافر11

[2]. أعراف172

[3]. واقعه 7

[4].  أعراف180

[5]. اين کتابشناسي برگرفته از مقدمه کتاب فاطمه الزهرا(س) به قلم جناب آقاي محمد اميني فرزند علامه و حماسه الغدير نوشته استاد محمدرضا حکيمي مي باشد.

پاسخ دهید: